Het is BIJNA zover.... - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Debbie Teunissen - WaarBenJij.nu Het is BIJNA zover.... - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Debbie Teunissen - WaarBenJij.nu

Het is BIJNA zover....

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

08 Oktober 2012 | Nederland, Arnhem

Welkom allemaal op mijn blog!

Zoals de meeste van jullie weten, ga ik mijn droom verwezenlijken. Ik heb erg veel plezier in mijn werk als verpleegkundige en eerder als sociaal pedagogisch werker. Maar ik wil verder kijken dan mijn Hollandse oogkleppen laten zien. Ik wil meer zien, meer leren, meer meemaken. Mijn droom is altijd geweest om voor een tijd in Afrika ontwikkelingshulp te gaan doen. Ik wil graag mijn steentje bijdragen en wat kunnen betekenen voor mensen die het nodig hebben. Ik wil graag mijn kennis en ervaring delen, maar ook wil ik levenservaring op doen. Dit is het moment om het te gaan waar maken.

In april dit jaar heb ik me ingeschreven bij Dare2go, een organisatie die bemiddeld tussen jongeren, die ontwikkelingshulp willen gaan doen en de ontwikkelingsprojecten. DARE2GO begeleidt en inspireert de jongeren voor, tijdens en na zo'n bijzondere ervaring. DARE2GO daagt ons uit om op reis te gaan en verder te gaan dan waar onze horizon nu ligt.

In juli ben ik 5 dagen in Delft geweest met een grote groep jongeren, die allemaal dezelfde droom hebben: vrijwilligerswerk in het buitenland voor een langere periode. Dit was een erg leerzame, interessante en inspirerende tijd. Ten eerste was daar de kennismaking met elkaar en met Dare2go. Elke dag had een ander thema, zo hebben we
Het (in)leven en (in)werken in een andere cultuur, besproken en meegemaakt. We zijn op bezoek geweest bij een sociaal project in Rotterdam, stichting ROS, een onafhankelijke stichting die zich inzet voor vreemdelingen zonder verblijfsrecht.
We hebben een avond doorgebracht met onze ‘voorgangers’, zo hebben we aandachtig naar hun verhalen zitten luisteren en hebben we onze vragen kunnen stellen.
De praktische zaken rondom de reis zijn allemaal benoemd, en als laatste maar niet het minst belangrijke, opzoek naar een Buddy, een project en land. Dare2go wil graag dat je minimaal met z'n tweeën naar een project gaat. Zo deel je je motivatie en idealen met anderen en kom je in contact met jongeren die reeds aan een project hebben deelgenomen en kunnen vertellen over hun avonturen en ervaringen.
Tijdens deze 5 dagen, hebben we veel lol gehad, maar daarnaast zijn alle serieuze zaken besproken. Ik heb in Delft mijn 'Buddy' gevonden. We hebben elkaar al meerdere keren opgezocht, om elkaar beter te leren kennen. Vanuit Dare2go hebben we een coach gekregen, met haar regelen we al het papier werk en zij bemiddeld voor ons. Begin september hebben we een terug-kom-weekend gehad in Den Bosch, hier hebben we met de groep ons nog meer verdiept in wat we gaan doen en gaan meemaken. Inmiddels zijn we ook bij de Nederlandse voorzitter van de organisatie geweest. Mw. Lies Lucas, van haar hebben we officieel toestemming gekregen om naar het project te gaan. Manon en ik gaan samen een onvergetelijke reis tegemoet.

5 november vertrek ik voor 3 maanden naar Gangama, een klein dorpje in Oeganda.
Hier ga ik vrijwilligers werk doen in St. Kizito’s Babies Home. Een weeshuis voor kinderen van 0 tot 6 jaar. De kansloze kinderen zijn of wees of in de steek gelaten. De zorg is in de handen van “sisters of Mary of Kakamega”. Inmiddels hebben meer dan 1000 baby’s hier de eerste levensjaren doorgebracht.
Wij zullen in een gebouw 'staffhouse' bij het project wonen/slapen, zo zijn we extra betrokken bij het project. Zo kunnen we meeleven en inleven in de Oegandese cultuur en gewoontes.
We willen tussendoor een paar dagen weg en aan het eind van onze reis 2 weken gaan rondreizen om het land te bewonderen.

Nu komt het aan op het regelen van alle praktische zaken.

Vaccinaties- Check,
pillen- Check,
kleding- Check,
klamboe- Check,
zelfzorgproducten- Check,
vliegticket- Check,

Uhm afscheidsfeestje......... zondag 4 november?!- Check

Inzamelingsactie op het werk loopt...- Check
Ik hoop een leuk bedrag te verzamelen om hiermee iets te kunnen bekostigen voor St. Kizito's Babies home.(KiBaHoma)
Willen jullie KiBaHome steunen? Laat het even weten!

Nu is het echt aftellen, vanaf vandaag nog 27 dagen en dan is het eindelijk zover.

Voor meer informatie over Dare2go of KiBaHome, kijk op de website, altijd leuk.

www.dare2go.nl
www.kibahome.nl

Als jullie vragen hebben of tips hebben, stuur gerust een berichtje.

Veel liefs
'Muzungu' (blanke) Debbie
Dit wordt vast mijn bijnaam in Oeganda, haha.

  • 08 Oktober 2012 - 19:39

    Thea:

    Hey Debbie!
    Mooi verhaal en goed dat je er veel zin in hebt.
    Hier wordt je heel 'rijk' van, dat weet ik zeker.
    Ik wens je heel veel suc6 daar! Ben benieuwd of je alleen weer terugkeert of met zo'n schattig kindje die je daar hebt kunnen vertroetelen....
    We zien je in ieder geval nog op 4-11. Laat even weten hoelaat.

    X Thea

  • 08 Oktober 2012 - 19:42

    Buddy ;):

    Deb! Je bent me echt net voor!! Mijn 1e blog staat ook klaar om te verzenden! Heb er onwijs veel zin in en we maken er een supertijd van!! xx

  • 08 Oktober 2012 - 20:40

    Joke:

    Hoi Debby
    heel veel succes met de laatste loodjes en ga er van genieten.
    en vertroetel de kindjes maar.

  • 09 Oktober 2012 - 08:07

    Erik:

    Hoi Debbie,

    Wat een fantastisch avontuur ga jij aan. Geniet van de voorpret, dat verlengt je reis
    Ik hoop en weet dat je veel zult groeien als mens en gaat zien hoe goed we het hebben hier. Relativeren leer je het beste op dit soort plaatsen. Word erg enthousiast van je initiatief!!
    Houd ons op de hoogte!!

    Gr. Erik

  • 09 Oktober 2012 - 10:15

    Tineke En Rob:

    Lieve blanke DEb
    geweldig wat je gaat doen wil graag een donatie doen
    leuk om straks je reisverslag te gaan lezen.

    dikke kus van je pleegouders.

  • 09 Oktober 2012 - 16:06

    Milou:

    Hey Debbie!
    Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt van je avontuur!
    Ik ben heel erg benieuwd naar je verhalen en belevenissen.
    Stoer dat je dit doet hoor! Liefs van Milou

  • 13 Oktober 2012 - 08:58

    FRans Kwik:

    Hallo Debbie,
    Fijn dat je ons op de hoogte wilt houden van je plannen en inzet.
    Je gaat de Kerst in Oeganda vieren. Ik zal je een boekje geven over hoe ik Kerst in de tropen heb
    gevierd. Het heet: Kerstdiner van zonnebloemen. Dan weet je wat er te wachten staat.
    Alle goeds,
    Frans

  • 19 Oktober 2012 - 20:32

    Sjaak:

    Ik vind het heel bijzonder wat je doet en blijf je dan ook zeker volgen. Gegroet Muzungu.

  • 19 Oktober 2012 - 20:43

    Thea Blom:

    Heel veel succes, leuk om je te volgen.

  • 20 Oktober 2012 - 14:08

    Trudy:

    Bonjour Debbie,

    Het is nu al spannend en je bent nog niet eens vertrokken. Alleen de
    voorbereidingen al zijn een enorme ervaring.
    Ik vind het heel erg leuk om jou belevingen mee te beleven.
    Vanuit Frankrijk wensen wij jou en je vriendin heel veel succes en een
    fantastische 3 maanden in Oeganda!

    Pas goed op jullie zelf, liefs Trudy en Bart

  • 22 Oktober 2012 - 02:20

    Patty:

    Gaaf hoor!! Ik zal je volgen:)

  • 31 Oktober 2012 - 17:41

    Henk En Ria Top- Van Den Born:

    Hallo Debbie,

    Wij wensen je een hele ,,fijne,, en leerzame tijd toe.Wij vinden het leuk om je te volgen.
    Een goede reis en wij denken aan je!
    Een hartelijke groet van uit Elburg.

  • 31 Oktober 2012 - 23:45

    Joop Jansen:

    Hoi Debbie,
    Het komt nu wel heel dichtbij he. We vinden het hier super wat je gaat doen en vinden het fijn dat we je kunnen volgen. We wensen je een hele fijne tijd daar met je buddy, en kom super gezond weer terug

  • 01 November 2012 - 09:28

    Hanny Tolenaar:

    Hoi Debbie,

    Ik heb je dinsdag niet meer gezien ,maar ik wil je langs deze weg een hele leuke en leerzame tijd toewensen. Tot over 3 maanden, dan hopen we je weer gezond en wel hier op de afdeling te zien met een stuk levendservaring rijker.

    groetjes Hanny

  • 02 November 2012 - 18:52

    Reinier:

    Ha Deb! Gaat het goed met alle voorbereidingen? Ik wil je nog heel veel succes wensen in Afrika! Geniet ervan en goede reis!!!

    Groetjes, Reinier.

  • 03 November 2012 - 11:33

    Rik:

    Muzungu Debbie,

    Yip, en dan is het bijna zover. Van deze naam (Muzungu) kom je nooit meer af dat snap je natuurlijk wel.
    Geniet van elk Afrikaans moment. Zie tegenslag als het opdoen van ervaring! Ik ben nu al reuze nieuwsgierig naar je reisverslagen met alle indrukken die je zal gaan opdoen. Zo ver weg en toch ook weer heel dichtbij. Toi, toi, toi. Morgen (04 nov. 2012) een feestje maar bij thuiskomst (... febr.2013) natuurlijk ook! Ik ben dan zeker van de partij.
    Ps. op welke site kan ik je buddy vinden?

    Wij wensen jullie (jij en je muzungu buddy) alle moois van de wereld.

    Groetjes van de muzungu scheten uit Arnhem Zuid,

    Syl, Rik en Sven.

  • 03 November 2012 - 17:49

    Saskia Langenbach:

    Hoi Deb,
    Het is bijna zover!!
    Wens je heel leuke, plezierige en leerzame reis toe
    Geniet ervan en ik blijf je volgen.
    Tot over een paar maanden: wat klinkt dat he!!
    XXX
    Sas

  • 03 November 2012 - 20:30

    Lisanne:

    Hoi hoi nichtje,

    Wij wensen je een heeeeeele goede reis , heel veel plezier en ervaringen!!!

    Dikke kus lisanne Yourii Stan Nina en Andre

  • 03 November 2012 - 21:07

    Ali:

    Hé Debs,

    Alvast een hele goede reis naar Oeganda, ben erg benieuwd naar je ervaringen! Vond het jammer dat ik laatst niet bij het etentje kon zijn! We gaan je pagina de komende maanden goed in de gaten houden :)!

    Tot over een paar maanden en geniet er ook vooral van!
    Blijf lachen!
    Greetz, Ali

  • 04 November 2012 - 08:48

    José Teunssen:

    Ha Deb,

    Hopelijk is mijn post nog op tijd aangekomen. Ik wens jou en je buddy, om te beginnen, een hele goede reis en natuurlijk een goed verblijf in Gangama. Doe voorzichtig en wees als een spons! Absorberen maar!
    En als er een tijde geen nieuws op je blog staat, ga ik er gewoon van uit dat je even niet in de gelegenheid was iets te melden omdat er geen internet was :-).
    liefs,
    José

  • 04 November 2012 - 15:35

    Anneke:

    Hoi Deb, nog eventjes en dan ga je!

    Ik wens je alle goeds, hopelijk brengt het je wat je hoopt.
    Veel plezier .

    Liefs Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Leuk dat jullie mijn profiel bezoeken! Laat gerust een berichtje achter! Op deze pagina kan iedereen die het leuk vindt mij volgen op reis. Ik zal regelmatig een update plaatsen van mijn belevenissen ver hier vandaan. Ik hoop dat jullie met veel plezier mij zullen volgen. Liefs, Debbie

Actief sinds 06 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1620
Totaal aantal bezoekers 45152

Voorgaande reizen:

05 November 2012 - 03 Februari 2013

Debbie goes Uganda!

Landen bezocht: